STER 2019-2023
W latach 2019-2023 w Szkole Doktorskiej UJD realizowane były 2 projekty z programu STER:
- w dyscyplinie literaturoznawstwo: "Literatura polskojęzyczna i/lub niemieckojęzyczna w kontekście europejskim: współczesność - media - tradycja - (inter)kultura - emigracja – recepcja" w ramach Programu STER – Stypendia doktorskie dla cudzoziemców (nr umowy PPI/STE/2018/1/00005/U/001), w ramach którego kształcenie ukończyło łącznie siedem osób (z Ukrainy, Nigerii, Federacji Rosyjskiej),
- w dyscyplinie językoznawstwo: "Język polski i/lub angielski w kontekście europejskim: historia – media – dyskurs – kultura" w ramach Programu STER – Stypendia doktorskie dla cudzoziemców (nr umowy PPI/STE/2018/1/00006/U/0001), w ramach którego kształcenie ukończyło sześć osób (z Ukrainy, Wielkiej Brytanii).
Oba projekty były współfinansowane ze środków NAWA oraz Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt pozakonkursowy pt. „Wsparcie zdolności instytucjonalnej polskich uczelni poprzez tworzenie i realizację międzynarodowych programów studiów” (projekt nr POWR. 03.03.00-00-PN16/18).
Cudzoziemcy aplikujący do programu STER zostali przyjęci do Szkoły Doktorskiej UJD w drodze postępowania rekrutacyjnego, które miało charakter konkursowy.
Począwszy od 2 semestru kształcenia 50% najlepszych doktorantów – uczestników programu STER otrzymywało stypendium STER za najlepsze wyniki i osiągnięcia naukowe refundowane przez Polską Agencję Narodową Wymiany Akademickiej (NAWA) i Europejski Fundusz Społeczny.
Zagraniczne Doktorantki i Doktoranci Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie realizowali program NAWA STER w dwóch dyscyplinach naukowych latach 2019-2023 (2.10.2019-30.06.2023).
Projekt Badania naukowe w dyscyplinie literaturoznawstwo: Literatura polskojęzyczna i/lub niemieckojęzyczna w kontekście europejskim: współczesność - media - tradycja - (inter)kultura - emigracja – recepcja w ramach Programu STER – Stypendia doktorskie dla cudzoziemców (nr umowy PPI/STE/2018/1/00005/U/001) ukończyło łącznie siedem osób (z Ukrainy, Nigerii, Federacji Rosyjskiej) , natomiast projekt w dyscyplinie językoznawstwo Język polski i/lub angielski w kontekście europejskim: historia – media – dyskurs – kultura w ramach Programu STER – Stypendia doktorskie dla cudzoziemców (nr umowy PPI/STE/2018/1/00006/U/0001) ukończyło sześć osób (z Ukrainy, Wielkiej Brytanii). Oba projekty były współfinansowane ze środków Narodowej Agencji ds. Wymiany Akademickiej (NAWA) oraz Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt pozakonkursowy pt. „Wsparcie zdolności instytucjonalnej polskich uczelni poprzez tworzenie i realizację międzynarodowych programów studiów”, realizowany w ramach Działania określony we wniosku o dofinansowanie projektu nr POWR.03.03.00-00-PN16/18.
Beneficjentki i beneficjenci programu NAWA STER przez cztery lata aktywnie działali na polu naukowym, popularnonaukowym oraz organizacyjnym. Osoby, które już ukończyły pełny cykl kształcenia, opublikowały łącznie 89 artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach wieloautorskich w języku polskim, angielskim, niemieckim, ukraińskim i rosyjskim, w tym 30 publikacji z listy ministerialnej (100pkt. – 1 publikacja, 70 pkt. – 4 publikacje, 40 pkt. – 6 publikacji, 20 pkt. – 19 publikacji) oraz 59 publikacji punktowanych spoza listy ministerialnej. Wyniki swoich badań cząstkowych prezentowali również podczas 116 ogólnokrajowych i międzynarodowych konferencji naukowych organizowanych przez ośrodki akademickie w Polsce (Kraków, Poznań, Łódź, Wrocław, Katowice, Rzeszów, Lublin, Toruń, Częstochowa - łącznie 40 konferencji), w Ukrainie (Lwów, Winnica, Tarnopol, Kijów, Łuck, Równe, Mariupol, Sumy, Dniepr, Charków, Zaporoże, Chersoń, Odessa, Użhorod, Borysław – łącznie 54 konferencje) oraz w innych krajach europejskich i pozaeuropejskich (Bańska Bystrzyca, Hamburg, Berlin, Toronto, Budapeszt, Santa Rosa w Argentynie, Piza, Bruksela, Boston, Neapol, Moskwa, Mińsk, Ateny, Sankt Petersburg, Wilno, Cambridge, Braszów – łącznie 22 konferencje).
Wszystkie Absolwentki i Absolwenci odbyli także krótko- lub długoterminowe staże w kraju (Kraków, Warszawa, Wrocław, Katowice) i/lub zagranicą w ośrodkach akademickich. W ramach realizacji programu NAWA PROM przebywali w Moskwie (2 wyjazdy), Helsinkach, w Kownie, w Leicester, w Nowym Jorku oraz w ramach programu Erasmus+ na Cyprze (European University Cyprus). Staż ze środków własnych zrealizowano w Kamieńcu Podolskim (2 wyjazdy), Łucku (Wołyński Uniwersytet Państwowy im. Łesi Ukrainki) i Wilnie (Europejski Humanistyczny Uniwersytet).
Doktorantki i Doktoranci odbyli również wiele kursów samokształcących – oferowanych w formie online przez instytucje i uczelnie amerykańskie oraz europejskie – służących doskonaleniu zawodowego, rozwijaniu poszczególnych kompetencji naukowych i kompetencji miękkich (soft skills) oraz pogłębiających wiedzę z zakresu realizowanego Indywidulanego Projektu Badawczego (IPB) – m.in. Statistics with R Specialization, Duke University; Grammar and punctuation, University of California; Dynamic Public Speaking Specialization, University of Washington; Social Psychology, Wesleyan University, na platformie Coursera; Inspiring and Motivating Individuals, University of Michigan, na platformie Coursera; Platforma Web of Science i Antyplagiat, Clarivate Analytics Company Web of Science Group; Brighttalk, Searching of a literature in Scopus; Learning mobility project STAR – Stand Together Against Racism (Lorca, Spain); MOOC: Make it visible! Working with young people against (invisible) racism; Międzynarodowy kurs doskonalenia zawodowego Stan i perspektywy dydaktyki języka polskiego w szkołach średnich i wyższych (Kijów-Łuck-Warszawa); Wirtualna Letnia Akademia: Historia XX wieku, Holokaust i cywilizacja. Międzynarodowe warsztaty dla edukatorów z USA, Izraela i Europy, organizator: Centropa; Letnia szkoła: 28th Central European Summer School in Generative Grammar, Brno.
Beneficjentki i beneficjenci programu NAWA STER mogą pochwalić się również żywą działalnością na rzecz współpracy międzynarodowej oraz popularyzacji kultury, historii i literatury polskiej zagranicą. We współpracy z Konsulatem Generalnym RP w Łucku jedna z doktorantek zrealizowała dwa autorskie projekty edukacyjne Spotkania z Historią oraz Czytam, bo lubię (2019–2020) promujące polską historię, kulturę, język i literaturę, przeznaczone dla uczniów z Łucka i okolic, a także jeden projekt badawczo-dydaktyczny (2020–2021) wspólnie z Fundacją Rozwoju Młodzieży Wiejskiej na Wołyniu i Biblioteką Miejską nr 6 w Łucku (Ukraina) oraz Instytutem Językoznawstwa UJD, którego jednym z modułów były warsztaty językoznawcze i literackie dla młodzieży uczącej się języka polskiego z okolic Łucka. Niemal do tradycji należało organizowanie Narodowego Czytania w takich miastach w Ukrainie jak Winnica, Łuck, Włodzimierz-Wołyński, Równe (doktorantki otrzymały Podziękowanie Prezydenta RP Andrzej Dudy), a także prowadzenie cyklu warsztatów dla nauczycieli języka polskiego jako obcego (łącznie 55 webinariów zorganizowanych przez m.in. przez Związek Polaków w Borodziance; Gabinet Polski, m. Wołodymyr-Wołyński, Łuck; Stowarzyszenie Generacja Polonia, Łuck). Z inicjatywy jednej z doktorantek, aktywnie działającej jako przewodnicząca organizacji społecznej „Konfederacja Polaków Podola XXI wieku” i wyróżnionej m.in. Dyplomem Winnickiej Obwodowej Administracji za działalność społeczną i rozwój polsko-ukraińskiej przyjaźni i polskiej kultury, czterokrotnie odbyła się międzynarodowa interdyscyplinarna konferencja naukowa Losy Polaków i Losy Ojczyzny (2019, 2020, 2021, 2022 Winnica-Częstochowa), której współorganizatorami byli również Doktorantki i Doktoranci Szkoły Doktorskiej.
Mamy nadzieję, że z takim zapleczem naukowym i organizacyjnym Absolwentki i Absolwenci Szkoły Doktorskiej UJD w pełni odnajdą się na rynku pracy i odniosą oczekiwany awans zawodowy, w tym ekonomiczny i społeczny.
Jeszcze raz serdecznie gratulujemy oraz życzymy dalszych sukcesów!
Opracowała: Anna Majkiewicz
Data dodania: 07 sierpnia 2024