Przejdź do treści

Opiekun naukowy:

prof. Jerzy Swoboda

j.swoboda@ujd.edu.pl

Problemy interpretacyjne i wykonawcze w pracy dyrygenta z zespołami instrumentalnymi i operowymi

Badania naukowe z zakresu dyrygentury mają bardzo szeroki zakres. Mogą dotyczyć między innymi analizy działań dyrygenta w procesie przygotowania i realizacji dzieła muzycznego, przedstawiać i oceniać metody pracy dyrygenta z zespołami muzycznymi różnego typu, oceniać aspekt artystyczny i pedagogiczny sztuki dyrygenckiej, badać podmiotowo-wychowawczy charakter pracy dyrygenta z zespołem, zajmować się problematyką wszechstronnej erudycji dyrygenta w pracy wychowawczej a także badać interakcje między dyrygentem a zespołem.

Interpretation and performance problems in the conductor’s work with instrumental and opera ensembles.

Scientific research in the field of conducting has a very wide scope.

  • They may concern inter alia, the analysis of the conductor’s activities in the process of preparing and implementing a musical work,
  • present and evaluate the conductor’s methods of work with various types of music ensemble
  • evaluate the artistic and pedagogical aspects of the art of conducting
  • examine the subject-educational nature of the conductor’s work with the ensemble
  • deal with the issues of comprehensive erudition conductor in educational work as well as
  • to study the interactions between the conductor and the ensemble.

 


 

Opiekun naukowy

dr hab. Przemysław Jeziorowski, prof. UJD

p.jeziorowski@ujd.edu.pl

Zagadnienia wykonawstwa muzyki chóralnej

Tematyka prac doktorskich z zakresu wykonawstwa muzyki chóralnej powinna dotyczyć wybitnych wykonań lub znaczących dzieł muzyki chóralnej, czy względnie jakiegoś istotnego aspektu muzyki chóralnej rozpatrywanych w perspektywie artystycznej oraz w kontekście kultury. Rodzaj i ilość podejmowanych szczegółowych rozważań jest nieograniczona. Bardzo ważne jest problemowe ujęcie tematu i adekwatność przyjętych przez autora założeń metodologicznych.

Issues in choral music performance

Subject matter for doctoral dissertations in choral music performance should address outstanding performances or significant works of choral music, or some important aspect of choral music considered in the artistic perspective and in the context culture. The type and number of detailed considerations undertaken is unlimited. The problem-based research approach and author’s adequacy of methodological assumptions are of utmost importance.

 


 

Opiekun naukowy:

dr hab. Lesław Podolski, prof. UJD

l.podolski@ujd.edu.pl

Działalność artystyczna oraz rola orkiestr dętych i zespołów folklorystycznych w społeczeństwie

Zakres badań powinien mieć ścisły związek z działalnością artystyczną orkiestr dętych lub zespołów folklorystycznych, przybliżając ich rozwój, formy i warunki funkcjonowania. Ujmując różne formy działalności tych zespołów w bardzo szerokim kontekście dokumentacyjnym, popularyzacyjnym i edukacyjnym, powinien wykazać istotną rolę tego obszaru działalności artystycznej w życiu muzycznym i zachowaniu tożsamości kulturowej. Praca doktorska może dotyczyć:

  1. kompozycji lub aranżacji utworów na zróżnicowane składy zespołów.
  2. realizacji poprzez nagrania audio i audio video dzieł muzycznych przeznaczonych na duży aparat wykonawczy taki jak orkiestra, chór i soliści.
  3. opisu wizerunku muzycznego zespołu kreowanego poprzez sylwetkę dyrygenta jako lidera, aranżera, twórcy, animatora, nauczyciela, wychowawcy ze szczególnym nastawieniem na aspekt edukacyjny.
Artistic activity and the role of brass bands and folklore ensembles in society

The scope of research should be closely related to the artistic activity of brass bands or folklore ensembles, bringing their development, forms and conditions of functioning closer.
By presenting the various forms of activity of these ensembles in a very broad context of documentation, popularization and education, he should demonstrate the important role of this area of artistic activity in musical life and preservation of cultural identity. The doctoral thesis may concern:

  1. composition or arrangement of songs for diverse ensemble compositions.
  2. implementation through audio and audio video recordings of musical works intended for a large performance apparatus such as orchestra, choir and soloists.
  3. a description of the musical image of the ensemble created through the profile of the conductor as a leader, arranger, creator, animator, teacher, educator with a special focus on the educational aspect.

 


 

Opiekun naukowy

dr hab. Maryla Renat, prof. UJD

m.renat@ujd.edu.pl

W kręgu analizy dzieła muzycznego;
Polska twórczość skrzypcowa;
Dzieje gatunków;
Biografie kompozytorów

Twórczość kompozytorska zajmuje naczelne miejsce pośród badań teorii muzyki, zarówno w perspektywie historycznej, jak i warsztatowej (technika kompozytorska). Najczęściej stosowana metoda badawcza analizy dzieła muzycznego w dobie współczesnej wykształciła różne rodzaje umożliwiające poznanie i określenie indywidualnych cech języka muzycznego twórcy.
Pośród celów badawczych preferuję szczególnie uchwycenie własności idiomu kompozytorskiego na poziomie warsztatu i poetyki dzieł.
Proponowane przeze mnie kręgi zagadnień wysuwają na pierwszy plan muzykę polską, a w szczególności:

  • polską twórczość skrzypcową od klasycyzmu do współczesności
  • twórczość zapomnianych kompozytorów polskich XIX i I połowy XX wieku
  • historia gatunków muzycznych w XIX i XX wieku

Materiałem badawczym są głównie partytury i nagrania utworów, a także wszelkie dokumenty poszerzające konteksty badanej twórczości.

In the areas of analysis of a musical work.
Polish violin works.
History of genres.
Biographies of composers.

Discipline: The musical arts
Field of study: Musical works
Musical compositions are the foremost object of investigation in music theory, both from a historical perspective, as well as a technical one. Today, the most frequently used method for analysing a piece can be used in different ways which allow to discover and describe the characteristics of a composer’s musical language. As such, I prefer research goals which focus on encapsulating an artist’s unique approach in terms of technique and the poetics of their works. The areas which I propose are mainly focused on Polish music, in particular:

  • Polish violin works from the Baroque onwards, including contemporary pieces
  • The compositions of forgotten Polish composers of the 19th century and the first half of the 20th century
  • The history of musical genres in the 19th and 20th centuries

My research is mainly based on the sheet music and recordings of the works, as well as any documents which provide additional context for these pieces.

 


 

Opiekun naukowy:

prof. dr hab. Ewa Grabowska-Lis – akordeon
e.grabowska-lis@ujd.edu.pl

dr hab. Robert Gawroński, prof. UJD – fortepian
r.gawronski@ujd.edu.pl

dr hab. Barbara Karaśkiewicz, prof. UJD – fortepian
b.karaskiewicz@ujd.edu.pl

dr hab. Maciej Zagórski, prof. UJD – fortepian
m.zagorski@ujd.edu.pl

Zagadnienia wykonawstwa instrumentalnego

Badania z zakresu historii i dziejów najnowszych instrumentalistyki to segment kultury muzycznej o ogromnym potencjale naukowo-artystycznym. Bogactwo problematyki – od zagadnień historycznych, refleksji teoretycznych, do nowych rozwiązań sonorystycznych, brzmieniowych i interpretacyjnych – pozwala na stworzenie szerokiego spectrum działań w ramach prezentowanej dyscypliny. Zagadnienia wykonawstwa instrumentalnego obejmują całokształt problemów związanych z kreowaniem artystycznej wypowiedzi w zakresie gry na wyżej wymienionych instrumentach.

Instrumental performance issues

Research on the history of the latest instrumental studies is a segment of musical culture with a great scientific and artistic potential. A huge number of topics – from historical issues, theoretical reflections, to new sonoristics and performance solutions – enables creating a wide spectrum of activities within the presented discipline. The aspects of instrumental performance cover all problems related to creating an artistic expression in the field of playing the above-mentioned instruments.