Przejdź do treści

Opiekun naukowy:

dr hab. Aleksandra Siedlaczek-Szwed, prof. UJD

a.siedlaczek-szwed@ujd.edu.pl

1.
Diagnoza i terapia pedagogiczna/logopedyczna.

Prowadzenie badań i działań diagnostycznych o charakterze terapeutycznym w zakresie pedagogiki i logopedii. Interdyscyplinarne aspekty diagnozy i terapii. Metody pracy terapeutycznej.

Diagnosis and pedagogical/speech therapy.

Conducting research and therapeutic diagnostic activities in the field of pedagogy and speech therapy. Interdisciplinary aspects of diagnosis and therapy. Methods of therapeutic work.

2.
Pedagogiczne i logopedyczne aspekty edukacji, nauczania i wychowania dzieci i młodzieży.

Funkcjonowanie i edukacja dzieci i młodzieży. Zadania dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze placówek oświatowych. Wsparcie edukacyjno-terapeutyczne uczniów ze specjalnymi oraz specyficznymi potrzebami rozwojowymi. Szkoła a działania inkluzyjne.

Pedagogical and speech therapy aspects of education, teaching and upbringing of children and adolescents.

Functioning and education of children and youth. Teaching, educational and care tasks of educational institutions. Educational and therapeutic support for students with special and specific developmental needs. School and inclusion activities

3.
Historia oświaty i wychowania okresu dwudziestolecia międzywojennego – monografie.

Działalność szkolnictwa, praktyki wychowawczej, instytucji edukacyjno-wychowawczych oraz dzieje oświaty w jej różnorodnych formach organizacyjnych – badanie procesu dziejowego edukacji. Monografie z dziejów oświaty i wychowania.

History of education and upbringing in the interwar period – monographs.

The activity of education, educational practice, educational institutions and the history of education in its various organizational forms – research on the historical process of education. Monographs on the history of education and upbringing.


 

Opiekun naukowy:

dr hab. Daniel Kukla, prof. UJD

d.kukla@ujd.edu.pl

 

System wartości i orientacje wartościujące preferowane przez młodzież jako wyznacznik sposobu funkcjonowania społecznego: doświadczanie kryzysu wartościowania, wizja świata konstruowana przez młodzież — wybrane uwarunkowania, plany i orientacje życiowe młodzieży.
Wybrane determinanty społecznego funkcjonowania młodzieży i pokonywania przez nią problemów rozwojowych w tym sytuacja osób z niepełnosprawnością w okresie zmiany społecznej

Życie stanowi pewną drogę, którą człowiek pokonuje dokonując różnych wyborów, określonych orientacji życiowych w tym zawodowych. Określone etapy życia mają swoją specyfikę, specyficzne determinanty nakreślające trajektorie rozwoju, ale i wyznaczające ów rozwój poprzez określone doświadczenia z przeszłości, mające znaczenie przy konstrukcie kariery zawodowej w przyszłości.
Dzisiaj droga rozwoju (społecznego, zawodowego itd.) jednostki jest coraz bardziej utrudniona. Analiza podjętych zagadnień współcześnie wydaje się ważna, nakreślająca nową jakość w kształtowaniu człowieka do funkcjonowania w nowej, przyszłej rzeczywistości.

 

System of values and value orientations preferred by young people as a determinant of social functioning: experiencing a crisis of values, vision of the world constructed by young people — selected conditions, plans and life orientations of young people
Selected determinants of social functioning of young people and overcoming developmental problems, including the situation of people with disabilities in the period of social change

Life is a certain path that a person overcomes by making various choices, specific life orientations, including professional ones. Certain stages of life have their own specificity, specific determinants outlining development trajectories, but also determining this development through specific experiences from the past, which are important in the construction of a professional career in the future.
Today, the path of development (social, professional, etc.) of an individual is more and more difficult. The analysis of the issues taken up today seems to be important, outlining a new quality in shaping a man to function in a new, future reality.


 

Opiekun naukowy

dr hab. Izabela Krasiejko, prof. UJD

i.krasiejko@ujd.edu.pl

1.
Pedagogiczne aspekty pracy pracowników pomocowych i interwencyjnych

Praca doktorska dotyczyć może obszarów pedagogizacji rodziców realizowanych przez pedagogów, terapeutów rodzinnych, psychologów szkolnych, asystentów rodziny, koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej lub kuratorów sądowych, tj. celów i zakresu tych oddziaływań oraz ich efektywności.

Pedagogical aspects of the work of aid and intervention workers

A doctoral dissertation may concern the areas of parent education conducted by educators, family therapists, school psychologists, family assistants, family coordinators of foster care or probation officers, i.e. the goals and scope of these interactions and their effectiveness.

2.
Więzi, postawy i metody wychowawcze w rodzinach przeżywających problemy społeczne

Problematyka pracy może dotyczyć tego, jak doświadczanie wybranego przez doktoranta problemu społecznego, np. niepełnosprawności jednego z członków, zaburzenia psychicznego, bezrobocia, ubóstwa wpływa na więzi w rodzinie i wypełnianie przez rodziców funkcji opiekuńczo-wychowawczej.

Bonds, attitudes and educational methods in families experiencing social problems

The topic of the work may concern the way of experiencing a social problem chosen by the doctoral student, including: disability of one of the members, mental disorders, unemployment, poverty, affects family bonds and the parents’ care and upbringing function.

3.
Rodziny pomocowe w systemie pieczy zastępczej

Praca może dotyczyć roli, zadań, zakresu działań oraz ich efektywności rodzin, które mają z założenia wspierać rodziny zastępcze

Helpful families in the foster care system

The work may concern the role, tasks, scope of activities and their effectiveness of families that are supposed to support foster families


 

Opiekun naukowy

dr hab. Ewa Piwowarska, prof. UJD

e.piwowarska@ujd.edu.pl

Zauważalny wzrost zapotrzebowania na ludzką twórczość i inicjatywę, na umiejętność myślenia, a także współdziałania, obligują do poszukiwania nowych, bardziej efektywnych i innowacyjnych rozwiązań odnoszących się do sposobów nauczania. W obszarze tym należy umieścić także edukację plastyczną, która kształtuje twórczą postawę wobec rzeczywistości.
We wskazanym powyżej zakresie proponuję następującą tematykę badawczą:

-TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI PLASTYCZNEJ
-BADANIA KOMPARATYSTYCZNE AKTYWNOŚCI PLASTYCZNEJ DZIECI W POLSCE I INNYCH KRAJACH

A noticeable increase in the need for human creativity and initiative, for the ability to think and cooperate too, obliges us to look for new, more effective and innovative solutions referring to ways of teaching. This area should also include art education, which shapes a creative attitude towards reality.
In the above-mentioned scope, I propose the following research topic:

-THEORY AND PRACTICE OF ART EDUCATION
-COMPARATIVE RESEARCH ON THE ART ACTIVITY OF CHILDREN IN POLAND AND OTHER COUNTRIES

 


 

Opiekun naukowy:

dr hab. Paweł Zieliński, prof. UJD

p.zielinski@ujd.edu.pl

Tematyka obejmuje prace z zakresu tzw. nowych nurtów psychologii i pedagogiki humanistycznej. Problematyka ta dotyczy wprowadzania innowacji i całych alternatywnych rozwiązań edukacyjnych (również w edukacji przedszkolnej i szkolnej różnych stopni). Jest inspirowana pracami naukowymi i propozycjami praktycznymi Carla Rogersa, Abrahama Maslowa, Rollo Maya, Eduarda Sprangera, Otto F. Bollnowa i innych. Opiera się na interdyscyplinarnych kategoriach pedagogicznych, jak: wyobraźnia, twórczość, odpowiedzialność, samorealizacja, podmiotowość, wolność, godność osobista, tolerancja, człowieczeństwo, pokój, zabawa, dążenie do transcendencji, świadomość ekologiczna, systemowa ochrona przyrody, integracja, holizm i podobnych. Proponowane metody badawcze – z zakresu nauk humanistycznych i społecznych: hermeneutyczna, fenomenologiczna, porównawcza, historyczna, monograficzna, analizy dokumentów.

The topics include works in the field of the so-called new currents of humanistic psychology and pedagogy. The subject matter concerns the introduction of innovations and whole alternative educational solutions (also in pre-school and school education of different grades). It is inspired by the scientific work and practical proposals of Carl Rogers, Abraham Maslow, Rollo May, Eduard Spranger, Otto F. Bollnow and others. It is based on interdisciplinary pedagogical categories such as imagination, creativity, responsibility, self-realisation, subjectivity, freedom, personal dignity, tolerance, humanity, peace, play, the pursuit of transcendence, ecological awareness, systemic nature conservation, integration, holism and the like. Research methods proposed – from the humanities and social sciences: hermeneutic, phenomenological, comparative, historical, monographic, document analysis.